Pracuj mniej a wydajniej czyli zarządzanie czasem.

measurestonesCzyż nie zastanawiasz się czasami dlaczego część ludzi na świecie jest zadowolona z siebie i żyje w dobrobycie ale znacznie większa część z trudem wiąże koniec z końcem.

Wilfredo Pareto, włoski ekonomista w 1895 roku opisał ciekawą zasadę, która jest bardzo popularna do dzisiaj do tego stopnia, że ludzie, którzy nie słyszeli o Włochu, zastanawiają się co znaczy to dziwne słowo „pareto”.

Włoch, żyjący ponad sto lat temu zauważył, że współczesne mu społeczeństwo naturalnie dzieli się na tzw. „niezbędną mniejszość”, stanowiącą około 20% ogółu, biorąc pod uwagę wpływy i majątek, oraz „nieistotną większość” stanowiącą 80%. Trochę smutna, ale czyż nie prawdziwa konstatacja? Na dodatek ciągle aktualna.

Omawiana zasada odnosi się także do gospodarowania czasem. 20 % zużytego czasu odpowiada 80 % osiągniętych rezultatów; albo odwrotnie: 80 % poświęconego na zadanie czasu, odpowiada tylko 20 % naszej efektywności. Kiedy wspominamy o tej zasadzie na szkoleniu „zarządzanie czasem”, które powinno się nazywać „efektywność osobista”, wiele osób mówi, że to takie oczywiste. Na pytanie, czy stosują ją w swojej pracy i życiu, odpowiada jednak zwykle cisza.

Pareto odkrył także, że właściwie każda działalność gospodarcza podlega zasadzie podziału 80/20. Wnioski Pareto w oparciu o dane statystyczne pokazały, że 20% społeczeństwa posiadało 80% majątku narodowego, w przedsiębiorstwie najczęściej 20% personelu wypracowuje 80% zysków firmy, 80% wszystkich pasażerów korzysta jedynie z około 20% wszystkich linii kolejowych, etc.

Kluczem do sukcesu nie jest więc pracować jak najwięcej i jak najdłużej, ale rozpoznać poprawnie te 20% działań, które determinują 80% sukcesu.

Chcemy zachęcić Cię do małej próby zmiany nawyków gospodarowania własnym czasem wykorzystując właśnie regułę Pareto.

Mamy dla Ciebie zadanie, w którym spróbuj wykorzystać zasadę włoskiego ekonomisty. Co prawda poświęcisz na nie około 30 minut czasu ale z pewnością ułatwi Ci życie i może naprawdę wiele zmienić.

Wypisz drobiazgowo na kartce papieru, wszystkie zadania, które wykonujesz podczas typowego dnia pracy. Nie pomijaj spotkań, telefonów, maili do ciebie oraz tych do twojej wiadomości, które przysłał ktoś na wszelki wypadek.

Z pewnością będzie to długa lista. Następnie zaznacz na niej wszystkie zadania kluczowe, po których wykonaniu, powiesz sobie- że wykonanie ich będzie oznaczało rezultat wystarczająco dobry aby pójść do domu i spędzić resztę dnia ze swoimi bliskimi, książkami, czy pójść na spacer. Zapisz te zadania kluczowe i sprawdź czy jest ich około 20%. Zapewne rezultat będzie przybliżony.

W kolejnym dniu spróbuj, na początku dnia pracy, zrobić podobną listę i wykonać te najistotniejsze zadania w pierwszej kolejności, ale koniecznie wtedy, kiedy pracuje Ci się najwydajniej. Z reguły jest to przedział pomiędzy godziną 09:30 a 12:30 ale od dziś możesz łamać reguły i twoja reguła może być zupełnie inna.

Kiedy wykonasz te najważniejsze zadania, sprawdź swoje samopoczucie. Jeśli odczujesz ulgę, że najważniejsze rzeczy już są załatwione, to znaczy, że Pareto miał rację. Gdyby tak się nie stało, z pewnością pomożemy Ci rozwikłać zagadkę na szkoleniu. Zapraszamy serdecznie.

 

 22,826 total views,  4 views today

(Visited 499 times, 1 visits today)