Język ubioru czyli jak nas widzą inni…

Wygląd zewnętrzny jest ważnym elementem komunikacji niewerbalnej i ma duży wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie. Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce, jednak zwykle to robimy – wydajemy opinię o ludziach na podstawie pierwszego wrażenia – ubioru, fryzury, wyrazu twarzy czy zachowania.

Chcielibyśmy, aby inni oceniali nas wyłącznie według naszych osiągnięć i inteligencji, a nasz wygląd pozostawał dodatkowym, powierzchownym czynnikiem, nie mającym większego znaczenia. Ubiór ma jednak swój własny język. Pomaga nam w jednej chwili wyrobić sobie opinie o osobach, które spotykamy. Ewolucja wyposażyła nas w mechanizm szybkiej oceny otoczenia, abyśmy byli świadomi komu możemy zaufać, a kto stanowi dla nas zagrożenie. Elementy ubioru i powierzchniowości są nośnikiem informacji o danej osobie w zakresie wykonywanego zawodu, statusu społecznego, wyczucia estetycznego, zainteresowań i różnych aspektów osobowości. Mimo, iż wnioski wyciągnięte na podstawie czyjegoś wyglądu często bywają fałszywe, w dzisiejszych czasach, kiedy kontakty międzyludzkie nabrały tempa, taka ocena jest jednym z podstawowych sposobów klasyfikowania otoczenia.

Znaczenie ubioru w relacjach interpersonalnych jest ogromne. Często podświadomie i automatycznie „czytamy” z tego co widzimy. Dzieje się tak, ponieważ określonym cechom wyglądu zewnętrznego – budowa ciała, kolor włosów, odcień skóry, ubranie – przypisane są pewne stereotypy – negatywne, neutralne lub pozytywne, które wpływają na to, jak postrzegamy innych. Wachlarz stereotypowych reakcji i interpretacji cech wyglądu zewnętrznego jest bardzo szeroki i zależy od indywidualnych doświadczeń, wychowania czy środowiska, w którym przebywamy.
Przykładowe wnioski i opinie wyciągnięte na podstawie różnych elementów wyglądu mogą być następujące:

  • mężczyzna w garniturze – poważny, odpowiedzialny, biznesmen, pracownik banku, uczestnik ważnej imprezy rodzinnej,
  • osoba w okularach – pilna, pracowita, oczytana, wykształcona, poważna, myśliciel, „kujon”,
  • kobieta w bardzo krótkiej spódniczce/z dużym dekoltem w bluzce – frywolna, nieprzyzwoita, wyzywająca, przyciągająca uwagę,
  • młoda osoba w zestawie: biała koszula/bluzka – ciemne spodnie/spódnica – uczeń, student, zdaje egzamin lub ma uroczystość szkolną,
  • blondynka – łagodna, miła, niezbyt inteligentna,
  • szatynka – wyniosła i pewna siebie,
  • osoba z tatuażem – indywidualista, ekscentryk, idzie pod prąd.

Stereotypy oznaczają drogę na skróty i często wprowadzają nas w błąd. Potrafią sprawić, że pierwsze wrażenie o napotkanej osobie jest niekorzystne i negatywnie nas do niej nastawić.

Warto pamiętać, że wygląd zewnętrzny ma szczególnie duże znaczenie w środowisku zawodowym. Dobrze skrojony garnitur, klasyczny model obuwia, odpowiedni kolor koszuli czy nietypowy wzór krawata może podkreślić nasz zawodowy status i jednocześnie spowodować, że będziemy odpowiednio odebrani, np. jako pewni siebie, godni zaufania, kompetentni czy profesjonalni. Dlatego ważne jest, aby strój służbowy był dostosowany zarówno do środowiska zawodowego, w którym pracujemy, jak i do sytuacji. Stylizacja dobrana odpowiednio do miejsca i okoliczności pomaga zdobyć akceptację, sympatię i szacunek innych, a także odnieść zawodowy sukces. Pracownica działu obsługi klienta w banku lub urzędzie ubrana w prostą ciemną spódnicę za kolano, gładką niebieską koszulę ozdobioną prostą apaszką i czółenka na średnim obcasie wysyła jasny komunikat „jestem profesjonalna” i na pewno wzbudzi zaufanie klientów. Ta sama osoba w zbyt krótkiej spódnicy, wysokich szpilkach i koszuli w kolorowe wzory sygnalizuje otoczeniu „jestem atrakcyjna i chcę być zauważona”, może swoim strojem wywołać uśmiech na twarzy klientów oraz wzbudzić obawy, czy zna się wystarczająco na swojej pracy.

Potraktuj ubranie jako jeden z kanałów komunikacji pozawerbalnej. Dzięki temu, każdego dnia będziesz mieć sposobność przekazania otoczeniu odpowiedniego komunikatu. Świadomie dobieraj rzeczy, w których czujesz się sobą i które powiedzą coś więcej o Twojej osobowości, zanim wypowiesz pierwsze słowo. Nie pozwól, aby źle skomponowana garderoba zmniejszyła Twoje szanse na rozwój kariery. Opracowując swój zawodowy image weź pod uwagę Twoją profesję, charakter pracy oraz zależność pozycji, którą zajmujesz w firmie.
Zanim zaczniesz jakiekolwiek zmiany w swoim wyglądzie rozszyfruj swój aktualny kod ubioru. Aby zidentyfikować opinię otoczenia na temat komunikatu wysyłanego przez Twój codzienny strój możesz poprosić o jego ocenę kilku przyjaciół, znajomych lub kolegów z pracy. Poznanie odpowiedzi na pytanie „co komunikuję otoczeniu na co dzień poprzez ubiór?” to ważny krok w pracy nad poprawą lub całkowitą metamorfozą codziennego stylu ubierania.

Bardzo często komunikat wysyłany przez ubiór jest sprzeczny z tym kim rzeczywiście jesteśmy, a obawa przed rewolucją zmianą wizerunku sprawia, że trzymamy się raz obranego stylu ubierania.

Czasem wystarczy naprawdę drobna zmiana, aby wygląd podkreślał naszą osobowość, a informacja zakodowana w ubiorze była prawdziwa i wpływała pozytywnie na postrzeganie naszej osoby.

Chcesz czy nie, Twój strój przemawia w Twoim imieniu. Tylko od Ciebie zależy, co będzie on przekazywać.

Każdy sezon przynosi bowiem nowe trendy i modowe inspiracje. Jak wśród nich odnaleźć własny, niepowtarzalny styl? Styl ubierania to umiejętność komponowania ze sobą poszczególnych części garderoby i dodatków  tak, by tworzyły spójną całość. Nie oznacza to jednak ślepego podążania za modą. Aby styl był indywidualny i oryginalny należy traktować trendy jako podpowiedź do stworzenia stylizacji, w których będziemy czuli się sobą i które podkreślą naszą osobowość. Warto oczywiście śledzić style aktualnie dominujące w modzie, zinterpretować przekaz jaki wywołują oraz przyjrzeć się charakterystyce osób, które dany styl reprezentują. Dzięki tej wiedzy łatwiej zrozumieć własny styl i to, co komunikujemy swoim ubiorem na co dzień. Nie każdy styl jest odpowiedni dla każdego i na każdą okazję, np. styl tzw. sportowy luz, w którym dominują wygodne i swobodne sportowe ubrania nie jest odpowiedni dla pracowników biurowych, dla których bardziej stosowne będą elementy stylu minimalistycznego, oszczędnego w formie, o ograniczonej liczbie elementów w stylizacji i zawierającego ubrania z bardzo dobrych gatunkowo materiałów. Czasami mniej oznacza więcej.

Wypracowanie własnego stylu to połączenie temperamentu, osobowości, wyników analizy sylwetki i analizy kolorystycznej oraz warunków zewnętrznych, dlatego komponując garderobę warto pamiętać o następujących zasadach:

  1. fason ubrań powinien być dopasowany do typu sylwetki,
  2. kolorystyka i wzornictwo muszą być zgodne z typem urody,
  3. styl powinien być dopasowany do trybu życia,
  4. ubiór musi być odpowiedni do sytuacji.

Przy pomocy ubrania można wykreować odpowiedni image, zaznaczyć indywidualność i skutecznie wyróżnić się z tłumu. Warto świadomie wykorzystywać ubiór do budowania własnego wizerunku. Spostrzeżenie włoskiej projektantki mody Miucci Prady „Twoje ubranie decyduje o tym, jak widzi Cię świat. Zwłaszcza dziś, gdy kontakty międzyludzkie są tak szybkie, ubiór jest błyskawicznym językiem” trafnie podsumowuje rolę jaką strój odgrywa w dzisiejszych czasach.

autorka: Iwa Costa

 45,637 total views,  2 views today

(Visited 6 893 times, 1 visits today)