Najczęstsze błędy poradników rozwojowych i szkoleń.
Zmiana jest bardzo prosta – zła wiadomość – NIE !
W naszym życiu funkcjonują niezliczone ilości schematów, które skutecznie blokują wprowadzanie przemian w praktykę. Bez wielowymiarowego przebudowania życia zmiany dokonywane jedynie w jego wycinku poświęconym pracy zawodowej, zostaną zablokowane przez narastający kryzys życia osobistego, problemy emocjonalne albo zdrowotne. Często słyszymy: „Kiedy już dostałem to stanowisko i mam sporo pieniędzy, to właśnie teraz żona zabrała dziecko i wyprowadziła się z domu”, albo: „Mam świetnie funkcjonującą firmę, tyle pieniędzy, że starczy do końca życia, a tu ta dziwna choroba – nie wiem, czy to depresja, czy tylko nerwica, ale nic mnie już nie bawi, nic nie cieszy”.
Dla pięknych i bogatych – naiwne błędy poradników rozwojowych.
Pojawiają się opinie, że ”różne poradniki i rozwoju są dla pięknych, zdolnych i bogatych z amerykańskich seriali”. Przyznajemy zupełnie szczerze: jest w podobnych opiniach sporo racji. Większość literatury dotyczącej rozwoju osobistego i zawodowego nie jest wolna od kilku kardynalnych błędów:
Błąd I
Większość autorów przekonuje, że jesteśmy wyjątkowi, niepowtarzalni, wspaniali, ale udzielane przez nich „rady” są z reguły szablonowe, oczywiste i dla każdego takie same. Czasem porażają prostotą. „Powtarzaj: jestem bogaty!” „Pokochaj siebie!” „Zauważ, że jesteś wartościowy!” Niestety, ta prostota podszyta jest sporą dozą naiwności. Gdyby podwyższenie poczucia własnej wartości było tak banalnie proste, to 95 proc. nas nie miałoby z nim problemów. Unifikowanie rozwiązań to podstawowy błąd myślenia o rozwoju. Choćby narzędzia SMART9 burzą dziesiątki półprawd o rozwoju.
Błąd II
Zmiana jest bardzo prosta! To też wmawiają nam niektórzy mówcy motywacyjni a nawet szkoleniowcy. Pewna „wybitna” pani psycholog opowiadała w radiu, jak leciwy profesor podskakiwał na wykładach i zarażał optymizmem całe pokolenia słuchaczy. Kompletne pomieszanie. Oczywiście, kiedy szkoleniowiec gra rozpromienionego wesołka, to biedni uczestnicy kursu nie mają innego wyjścia i także muszą zachowywać się jak małpki. To jednak tylko maska, pod którą nie znikają problemy, tylko nadal czekają na rozwiązanie.
Błąd III
Rozwijaj swoje umiejętności, a to wystarczy do osiągnięcia sukcesu! Ucz się sztuki negocjacji, porozumiewania się, aktywnego mówienia, aktywnego słuchania itd. Uczestniczyliśmy w dziesiątkach szkoleń. W pamięci szczególnie utkwiło nam wspomnienie związane z pewnym kursem. Potężny koncern posłał jednego z nas na naukę technik komunikacji. Jedna z nich polegała na dostrajaniu się do tempa mowy i języka ciała partnera- technika odzwierciedlania. Kiedy partner mówi cicho – ja ściszam głos; kiedy partner zakłada nogę na nogę – ja za chwile robię tak samo. Po dwóch tygodniach od szkolenia na jednego z uczestników wpłynęła skarga do dyrektora firmy, że przedrzeźnia rozmówcę. Pozostawimy to zdarzenie bez komentarza. Umiejętności to nie wszystko, jeżeli nie są dostrojone do osobowości człowieka.
Błąd IV
Możesz się rozwijać zawodowo niezależnie od tego, jakie masz problemy w innych sferach życia. Ta teza zakłada, że możesz być niezadowolony z życia osobistego, ze swojego stanu psychicznego, zdrowia fizycznego, ale wiedza i odpowiednie metody zapewnią Ci sukces zawodowy. To niedopuszczalne uproszczenie, prowadzące do powstawania ostrych kryzysów, „łamiących” życie nawet najsilniejszych z pozoru jednostek.
Co można zrobić?
Naszym zdaniem, odkrycie i rozwiązanie własnych problemów może pomóc w poprawie jakości naszego funkcjonowania tak na niwie zawodowej, jak i osobistej. Natomiast pozostawienie ich bez rozwiązania ma szansę zniweczyć wszelki wysiłek włożony w rozwój kariery. Wielowymiarowy rozwój jest zatem warunkiem niezbędnym do czerpania radości z życia i pracy. Całe szczęście szkolenia WORK-LIFE BALANCE cieszą się coraz większym powodzeniem.
Nie ma „dobrych” zasad rozwoju dla wszystkich. Tak zwane złote zasady są „średnimi” i średnio działają. Właśnie z tego powodu, na większości naszych szkoleń, przeprowadzamy analizę profilu osobowościowego uczestnika przy użyciu narzędzi SMART9, a dopiero potem podpowiadamy metody rozwoju umiejętności i kompetencji.
7,684 total views, 1 views today